Dyrare porto och sämre service
Riksdagen antog postlagen
Riksdagen antog den 5 juni regeringens förslag till ny postlag.
Beslutet innebär i korthet följande:
- "Det skall finnas en posttjänst i hela landet som innebär att alla kan ta emot brev och andra försändelser som väger högst 20 kg".
- Posttjänsten ska vara av "god kvalitet", vilket i förarbetena preciseras som att minst 85 procent av försändelserna ska övernattbefordras.
- Postbefordran ska ske till "rimliga priser". Vad "rimliga priser" innebär avgörs genom ett pristak för normalbrev ("osorterad post som skickas som enstaka försändelser till normalporto"), som regeringen fastställer i en särskild förordning. Beslutet innebär bl.a. att Postens nuvarande skyldighet att utge rabattfrimärken upphävs. I praktiken innebär därmed beslutet en fördyring för privat- och föreningskunderna.
- Priset för "enstaka försändelser" ska även i fortsättningen vara "enhetligt" - men nu betyder "enhetligt" att det blir tillåtet att ha ett riksporto och ett lokalporto (förutom alla de rabatter som redan idag är tillåtna för olika typer av sändningar).
- Den som vill bedriva postverksamhet måste begära tillstånd för det hos Post- och Telestyrelsen.
- Regeringen kommer att ålägga Posten AB att ansvara för den samhällsomfattande posttjänsten i landet.
- Posten AB kommer inte att få någon särskild ersättning för detta åtagande. De övriga operatörerna kommer inte heller att åläggas några avgifter eller dyl. för att bidra till kostnaderna för den samhällsomfattande posttjänsten.
Istället hänvisar regeringen (och nu också riksdagen) till att Posten slipper kostnaderna för rabattfrimärken. Likaså pekar man på "möjligheten att anpassa sin service på landsbygden till kundernas behov", vilket - i Orwellsk anda - ska tolkas som att Posten ges möjlighet till besparingar inom lantbrevbäring och motsvarande.
- Betaltjänstens ("kassans") framtid hänskjuts till en ny utredning, som nyligen har tillsatts.
- Den postala "infrastrukturen" (eftersändningsregistret, boxar, postnummer) behandlas f.n. i regeringskansliet (utifrån en promemoria som PTS utarbetat); därför vill inte riksdagen uttala sig om saken.
*****
"Utskottet delar regeringens uppfattning" - så lyder den typiska frasen i Trafikutskottets betänkande över propositionen. Utskottet föreslog bifall till propositionen i dess helhet och avvisade de motioner som lämnats till riksdagen.
Moderaterna och folkpartiet vill naturligtsvis fortsätta avregleringen och krävde därför bl.a. att det inte ska behövas villkorade tillstånd och att hela prisregleringen avskaffas.
Centerpartiet krävde i sin huvudmotion ytterligare en utredning om postmarknaden och Posten ("regionalpolitisk konsekvensanalys"). De ville också att regeringen i tillståndsvillkoren för Posten ska ålägga Posten att "trygga och vidareutveckla lantbrevbäringen"
Miljöpartiet yrkade i sin motion att servicekraven skulle skärpas i lagtexten och att rabattfrimärkena ska behållas.
Vänsterpartiet krävde i sina motioner att Posten ska få konkurrera på samma villkor som andra företag på marknaden (lokalporto), att Postens möjligheter till bankverksamhet ska ingå i direktiven till utredningen om betaltjänsten, att "infrastrukturen" även i fortsättningen ska "tillhöra och disponeras av Posten samt att "ägarens krav på samhällsomfattande service tydligt ställs i skälig relation till ägarens avkastningskrav på Posten".
Till sist kan det också nämnas att två ledamöter, en socialdemokrat och en centerpartist, i varsina motioner pläderade för att Hässleholmsterminalen ska få vara kvar.
Riksdagen avslog samtliga motioner och biföll Trafikutskottets betänkande och därigenom regeringens förslag till ny postlag.
Man kan mot den här bakgrunden konstatera att den extrema svenska avregleringspolitiken fortsätter! Inget annat land i världen har en lika avreglerad postmarknad.
De mindre kunderna kommer att få än dyrare porto när rabattmärkena och föreningsportot försvinner. Troligen kommer också servicen att försämras.
Naturligtsvis kommer även personalen att drabbas av riksdagens beslut. Turerna kring fridagstillägget och den panikartade omstruktureringen av Stockholmsterminalerna är också resultat av avregleringspolitiken!
Jan Åhman
(Facktuellt 7/1998)
En postpolitik som innebär samhällsansvar!
Uttalande om postpolitiken, maj 1998
Regeringens proposition (1997/98:127) om Statens ansvar på postområdet innebär enligt vår uppfattning fortsatta försämringar i postservicen och försvagar Postens ställning ytterligare:
** Propositionen förslag om "samhällsomfattande posttjänst" anger en nivå som t.o.m. är lägre än EU:s direktiv. Exempelvis säger lagtexten ingenting om att det "varje arbetsdag och minst fem gånger i veckan ska göras minst en insamling och minst ett överlämnande av post" (EU-direktivet, artikel 3).
** Lagens nuvarande krav att det ska finnas en "rikstäckande postservice som innebär att brev etc... kan nå alla oavsett adressort" formuleras om till den något diffusare skrivningen att det ska finnas en "posttjänst som innebär att alla kan ta emot brev etc...".
** Enligt propositionens förslag till lagtext skall den samhällsomfattande posttjänsten vidare vara av god kvalitet, men detta begrepp definieras inte i lagen. Enligt förarbete na betyder det att 85 procent av inrikes försändelser ska övernattbefordras och 97 procent inom tre dagar. Detta anger man som den basnivå som staten ska ansvara för att den upprätthålls, vilket innebär en devalvering av det faktiska kvalitetsmål som Posten idag upprätthåller och som kunderna efterfrågar.
** Enligt nuvarande lag gäller enhetliga och rimliga priser. Den skrivningen föreslås kvarstå i den nya lagen, men innebörden omtolkas.
Med enhetliga priser menar propositionen ett enhetligt riksporto och ett enhetligt lokalporto. Ändringen underlättar visserligen för Posten att konkurrera med de lokala postoperatörena om volymerna, men det underlättar inte för posten att upprätthålla en rikstäckande service till rimliga priser.
Med rimliga priser avser propositionen därför höjda priser för privatkunder, förening ar och andra mindre kunder i och med att nuvarande prisreglering tas bort och rabattmärkena avskaffas. Istället föreslås ett pristak, som i praktiken kommer att ligga på en högre nivå än idag. Propositionen anger också neddragningar i landsbygdsservicen som en åtgärd för att finansiera den samhällsomfattande postservicen.
** Propositionen pekar ut Posten som den operatörer som ska åta sig den (nerbanta de) samhällsomfattande postservicen - men utan att ange någon rimlig ersättning för detta.
------------------------------
SEKO:s Terminalklubb i Stockholm föreslår följande krav för postpolitiken:
** En rikstäckande daglig postservice till enhetliga och rimliga priser ska (åter)införas som målsättningsparagraf i Postlagen.
- Med rikstäckande menas samma täckningsgrad som Posten idag upprätthåller
- Med daglig menas både att alla fasta kunder har rätt till daglig postutdelning (i samma omfattning som idag) och att Postens nuvarande mål för befordringstider bibehålls.
- Med enhetliga priser menas att enhetsportot bibehålls.
- Med rimliga priser menas att "enhetsportot för enstaka inrikes- och utrikes försändelser" ska hållas på en rimlig nivå med någon form av prisreglering.
** Dessa mål finansieras
- Antingen genom att en hårdare reglering återinförs, exempelvis enligt de normer som EU-direktivet medger
- eller genom avgifter som finansierar hela den samhällsomfattande postservicen.
** SEKO och SEKO:s koncernfack ska kämpa för dessa krav.
** Vi anser att detta är en postpolitik som
- innebär samhällsansvar - och inte gynnar ett fåtal storkunder
- innebär att Posten kan fortsätta att upprätthålla en bra postservice - och inte gynnar russinplockarna
- innebär att vi som gör jobbet kan känna större trygghet i anställningen och arbeta under rimliga löne- och anställningsvillkor - och inte tillfredställa direktörerna och aktieägarna.
SEKO post Stockholm
Terminalklubben