Öppet brev till chefen Posten Produktion - Bertil Nilsson
Det är nu cirka 1,5 år sedan du besökte Norrköpingsterminalen och redovisade att det pågick utredningar om att minska antalet brevterminaler. Du gav också beskedet att inga beslut var fattade. För tillfället cirkulerar allt starkare rykten om att du är på väg att fatta beslut om att lägga ned terminalen i Norrköping, och du förstår säkert den stora oro som de anställda känner. Saken blir inte bättre av att massmedia visar ett oroande stort intresse näst intill dagligen för denna fråga. Vi anser att vi har all rätt att avkräva dig ett besked i denna för så många människor avgörande fråga och vi förväntar oss ett omgående svar.
Om det nu är som ryktena säger att du umgås med långt framskridna planer att lägga ned Norrköpingsterminalen, är vi övertygade om att du är på väg att begå ett stort misstag. Att fullfölja planer där post från landsorten skulle transporteras till Stockholm för sortering framstår för oss som orimligt och helt felaktigt. Det finns många argument mot ett sådant beslut, och vi vill redovisa några av dem vi ser som viktiga.
- Norrköpingsterminalen är en av de mest effektiva brevterminalerna (dina egna ord)
Vår terminal har en hög produktivitet och står för en god kvalité. Dessutom har vi en kompetent, stabil och pålitlig personalstyrka med en förhållandevis låg personalomsättning.
- Det är orimligt att skicka brevvolymer från landsorten till Stockholm för sortering,
Svårigheten att rekrytera och behålla kompetent personal är av naturliga skäl större i Stockholm än i landsorten. I vår värld måste det då vara helt fel att avveckla en befintlig personalstyrka i Norrköping för att i stället dra på sig stora rekryteringsbehov i Stockholm.
Var och en kan också räkna ut att det uppstår negativa miljökonsekvenser om Du fattar ett beslut som medför att brevvolymer från Östergötland och Södermanland transporteras till Stockholm.
- Förtroendet för Posten riskerar att skadas om Norrköpingsterminalen läggs ned
Norrköping är en ort som är redan tidigare är hårt drabbad av nedläggningar med en hög arbetslöshet som följd. Även om vi är medvetna om att Posten formellt sett inte har något extra ansvar för arbetsmarknadspolitik, tror vi ändå att förtroendet för Posten kan skadas allvarligt om man fattar beslut som innebär att man skapar arbetslöshet på en hårt drabbad ort och samtidigt skapar rekryteringsbehov i Stockholm. Du och vi vet att det finns alternativa lösningar för att effektivisera Postens terminalnät och debatten i media kommer sannolikt att bli svår för Posten.
Bertil Nilsson - vi förutsätter att du är en klok och ansvarskännande chef som omgående kommer att ge oss anställda i Norrköping svar på våra frågor. Vi har fortfarande en förhoppning om att Du kan ge oss ett positivt besked. Ett svar är du i vilket fall som helst skyldig våra medlemmar - dina medarbetare.
För SEKO Posten terminalen Norrköping
Eric Charlesson Sektionsordförande
Briefzentrum Wien
Det österrikiska brevnätet genomgår för närvarande den utveckling som i Sverige ledde fram till det Brevnät 94 som sjösattes i april 1996 (och nästan gick på grund!). De hittillsvarande 14 terminalerna koncentreras till sex "state-of-the-art" terminaler, som de beskrivs på den österrikiska postens hemsida. Terminalerna i Linz, Styria och Salzburg är redan i drift och Carinthia och Vorarlberg kör igång 2004.
Den sjätte - och största - terminalen, Briefzentrum Wien, invigdes i september i år. Wienterminalen har en yta på 30.000 kvm (= Årsta är ca 20.000 kvm); de 1.200 anställda (sorterarna) sorterar 4 miljoner försändelser/dygn, vilket är ungefär hälften av den totala brevvolymen i Österrike. En miljard kronor har investerats i vad som uppges vara "ett av de största infrastrukturella projekten i Österrike".
Inget Arlanda?
Den maskinella utrustningen tycks vara ungefär densamma som hos oss, inklusive SSM:ar och ALO:r. Historien förmäler inte vilken maskintillverkare som anlitats. Inte heller om konceptet innehåller någon Bertil Nilssonsk "Arlandaterminal" utöver de sex som nämnts. Däremot har man - till skillnad från vårt nyligen invigda Årsta och den tilltänkta Arlandaterminalen - byggt en ny järnvägsanslutning till Wienterminalen. I grova drag tycks A-posten ("time-critical items") transporteras på landsväg och B-posten ("non-time-critical items") med tåg.
Man hade en del problem med kvaliteten när Wienterminalen startade. Under september sjönk "SWEX:en" till 65 procent. I oktober var man dock tillbaka till den nivå som idag är normal i Österrike, 80 procent. Målet är att år 2004 nå svenska siffror eller 95 procents övernattbefordran av normalbreven.
Jan Åhman
Not. Österrike har en yta på 83.856 kvadratkilometer (=Götalands storlek) och en befolkning på ca 8 miljoner (Sverige 9,5 miljoner).
Pressmeddelande på österikiska postens hemsida
Köpenhamnsterminalen:
Stor personalomsättning trots afspadsering och högre löner
I samband med en konferens mellan klubbarna vid de fyra storstadsterminalerna den 16 maj tog Tomtebodaklubbens deltagare tillfället i akt att göra ett nytt besök vid Köbenhavns Postcenter (KHC). KHC är en av två brevsorteringsterminaler i Köpenhamn och en av tio i hela Danmark (inklusive utrikesterminalen vid Kastrup).
Stor personalomsättning
Terminalen har ca 1.200 anställda med en mycket stor personalomsättning: en fjärdedel av personalen eller 300 personer slutar/nyanställs varje år! Detta trots 37-timmarsvecka (34 timmar för dem som arbetar hela sin tid mellan 17.00 - 06.00) och ett arbetstempo som skulle få Tomtebodanytts Malmö-reporter att gråta blod. Och vilken personalrestaurang! Vi borde skicka Stocks på studiebesök och kanske komma hem både med bättre mat (såg gott ut!), lägre priser (25 danska kronor - ca 31 svenska - för en varmrätt!) och längre öppettider (07.00 - 01.00!).
KHC ligger centralt placerad vid Hovedbangarden i Köpenhamn
Hög grundlön
Nyanställda erbjuds en grundlön på 14.800 danska kronor (DKK) per månad, vilket motsvarar ca 18.000 i svenska pengar. Efter 5 månader får man ett påslag på drygt 400 DKK och jobbar man vid maskin tillkommer ca 800 DKK/månad. Slutlönen för dem som jobbat ett tag (=medlemmarna i Postforbundets klubb) ligger på mellan 18-19.000 DKK i månaden (= 22.000 - 23.000 SEK). Det är visserligen svårt att jämföra löner eftersom man också måste ta med andra faktorer i beräkningen som försäkringar, skatter, sociala förmåner etc. - men troligen är dessa löner knappast sämre än våra svenska!
Trots detta har man alltså denna personalomsättning; en fingervisning om vad som väntar Stockholmsterminalerna när det inom något år eller så börjar bli dags att nyrekrytera!0
Stopptid 23.30
Stopptiden i uppsamlingen (A) är 23.30 och 05.00 i spridningen.
All A-post transporteras numera med bil, förutom till Bornholm och Ålborg, som flygs. Endast viss B-post och gruppreklam går med tåg.
Granskningen - inte så stor skillnad - men notera trägolvet!
"Senterchefen" är chef för hela terminalen. Närmast under sig har han tre produktionschefer: externa transporter (flyttar ut och blir en egen enhet i Posten den 1 juni), adressering/blade (man har en stor avdelning som sätter adresser på tidningar av olika slag) samt en chef för hela brevsorteringen.
Även danskarna köper in de gängse internationella ledarskapsmetoderna. De har infört TQM (Total Quality Management) som jag tror finns någonstans även hos oss (vem f-n kan hålla reda på alla ledningsfilosofier). Som en del i detta ska det införas "självstyrande grupper" i hela danska Posten. På KHC tillämpas det på tidningsavdelningen, som delats in i sju grupper. Tanken är att dessa själva ska utföra de uppgifter som arbetsledarna hittills har utfört; arbetsledarna ska i fortsättningen vara "tränare som vägleder istället för att styra och kontrollera", som det beskrivs. I varje grupp finns - förutom "basismedarbejderne" - en "koordinator" för vardera drift, kvalitet, personal, information samt utbildning.
Storbrevssorteringen
Stora brev
Stora brev uppsamlingssorterar 300.000 stora brev per dygn (Tomteboda ca 153.00. Samtlifa Tba-siffror år 2000, månadsvolymen delad med helgfri må-fre) plus 75.000 ekonomibrev (Tba 111.000). All storbrevssortering är manuell, man anser att det inte är någon ekonomi att köpa in SSM. I storbrevssorteringen finns ett "ackordssystem". Normen är 1.100 försändelser/timme. Då handlar det enbart om ren sortering. För det har man 100 kr/tim. Om laget (som består av högst 14 personer) sorterar mer än så utgår en bonus på 1 kr/tim per %. Sorterar man alltså 10% fler brev per timme (=1.210 försändelser) så höjs lönen till 110 kr/tim. Det är på denna nivå som de flesta lagen ligger. En snabbintervju gav vid handen att de flesta inte bryr sig så mycket om "ackordssystemet". Bonusen kan omvandlas till tid om man så vill, eller "afspadsering", som man säger på danska.
En pikant detalj är att man belönar den som upptäcker felfrankerade brev: 1:25 DKK per fel på stora brev och 0:50 DKK per fel på småbreven!
Klodser
Klumpen ("klodser" på danska) uppsamlingssorterar 35-40.000 A-försändelser per dygn samt 20.000 B-klump (Tomteboda 40.000 respektive 45.000). Nyckeltalet är 785 klump per timme i manuell sortering i 10 riktningar (man har ingen maskin).
Brevresningen hanterar ca 250.000 försändelser per dygn. Till sin hjälp har de två NEC-BRM från ca 1995 samt två manuella resningsbord. Man har ingen GSM kopplad till brevresningsmaskinen, man lägger endast ut 6 staplar: 2 småbrev, 2 C5, 1 bank/postgiro samt 1 reject.
Småbrev
Småbreven uppsamlingssorterar 600-700.000 brev och 500.000 ekonomibrev per dygn (Tomteboda 479.000 respektive 230.000).
Maskinparken består av sex OCR (=våra GSM; en med 126 riktningar och de övriga 76) samt fem BCS (= våra FSM) med 600 fack (300 på vardera sidan). Samtliga maskiner kommer från NEC.
I genomsnitt för hela landet finställs (bra dagar!) 65-70 procent av småbreven i maskin. Målet är 85 procent. Det har varit bekymmer med den maskinella finställningen och det är först de senaste månaderna (man startade våren 1999) som det har börjat fungera bättre, men det är fortfarande en bit kvar till målet. I de mindre samhällena med enfamiljshus kan finställningsprocenten ligga uppemot 80 procent och mer - men i Köpenhamn med många besvärliga flerfamiljshus är det bra om man klarar 50 procent i vissa områden.
(Jag har tidigare utförligt beskrivit hur själva finställningen går till - denna artikel finns tillgänglig HÄR!
Så här kan ett videokodningsrum se ut!
Två tangentbord används. Till höger det numeriska och t.v. det alfanumeriska, som behövs för finställningen, där man också behöver hjälpa OCR-läsaren med gatuadresserna!
Mycket videokodning
Den maskinella finställningen kräver mycket videokodning. Sammanlagt finns 76 kodningsplatser. Förutom den vanliga "postnummerkodningen" (i Danmark fyra siffror) finns ytterligare fyra "mode". Bl.a. ska man ju i finställningen även kunna koda exempelvis gatuadressen, om inte maskinen klarar av att själv läsa den. Därför har varje kodningsplats två tangenbord, ett vanligt numeriskt och ett alfanumeriskt. En "supervisor" reglerar hur många kodningsplatser som kodar enbart postnummer, även kodar gatuadresser, etc.
För postnummerkodning är kravet 2.521 kodade försändelser/timme. Kodningskraven har inte förhandlats utan fastställts av arbetsgivaren. För att bli anställd måste man klara kraven. Arbetsgivaren har också deklarerat att även redan anställda ska genomföra kodningsprov, men man har inte kommit överens om hur det ska gå till.
På de arbetsplatser där man står mycket har man antingen byggt upp trägolv ("blöde gulv" på danska) eller fräst ner gummimattor i betongen.
Arbetsrotation
På alla avdelningar tillämpas arbetsrotation. På exempelvis småbreven kan en kvällsvakt se ut så här.
16.00 - 18.00 GSM
18.00 - 18.25 Matrast
18.25 - 19.15 Videokodning
19.15 - 19.25 "Kodepause"
19.25 - 20.15 Videokodning
20.15 - 22.30 Manuell sortering
22.30 - 23.30 FSM
Två fack blir ett
Fackligt har man fram tills i år haft två fackföreningar som organiserat personalen inom bl.a. sorteringen, Dansk Postforbund (som organiserat tjänstemännen med konstitutorial, ca 43% av de anställda i danska Posten) och Postarbejderne (övriga). Förbunden gick samman vid årsskiftet och Köpenhamnsavdelningarna den 1 maj i år. Klubbarna på terminalen är ännu åtskilda. Postarbejderna har 550 och Postforbundet 450 medlemmar.
Jan Åhman
Förutom artikelförfattaren ingick Inge Sved och Bertil Carlsson i klubbens delegation.