SEKO:s remissvar om postpolitikens mål:
"Medborgarnas perspektiv, inte marknadens"
Även SEKO har självklart lämnat ett remissvar på Lindh-utredningen.
• SEKO avvisar utredningens förslag om nya postpolitiska mål:
"Enligt SEKO:s uppfattning kan de postpolitiska målen rimligen inte sättas i något annat perspektiv än medborgarperspektivet. Utredningen konstaterar på flera ställen att dagens brevmarknad är en företagsmarknad, eftersom 96 procent av alla befordrade brev har företag som avsändare. SEKO vill i det sammanhanget påpeka att utan hushållen, det vill säga medborgarna, skulle det knappast finnas någon brevmarknad att tala om.
En förändring enligt utredningens förslag vore att flytta målen från ett medborgarperspektiv till ett marknadsperspektiv och dessutom detsamma som att upphöja konkurrensmedlet till mål. Av förslaget framgår också att en effektiv konkurrens skulle vara liktydigt med "flera aktörer". Detta trots att utredningen på flera ställen konstaterar att konkurrens i hög grad finns bland helt andra operatörer, t ex fax, Internet, e-post och SMS. SEKO:s uppfattning är att de nuvarande målen för den svenska postmarknaden idag är väl formulerade och också väl tillgodosedda. Ökad konkurrens kan aldrig vara ett självändamål, vilket blir effekten av förslagen. Eventuella förändringar i målen måste ske med utgångspunkt från att de förväntas innebära en förbättring för medborgarna. /.../
Utredningen föreslår en helt ny syftesparagraf i postlagen, som också innebär en utökad definition av posttjänster. Enligt SEKO:s bedömning riskerar en sådan utvidgning att skapa förvirring. En lag bör vara utformad så att möjligheterna till olika tolkningar så långt som möjligt begränsas. I förslaget anges att enskilda och myndigheter skall få tillgång till säkra och effektiva posttjänster med största möjliga urval av tjänster till olika priser och kvalitet. Utredningens förslag ger dock inga som helst svar på frågan om vem som ska bedöma vad egentligen "största möjliga urval" innebär och vem som ska tillhandahålla urvalet. Återigen lyfter utredningen upp konkurrensmedlet och vill göra det till en del av syftet. Att döma av ordningsföljden är konkurrensen i sig viktigare än omfattningen av samhällets ansvar.
SEKO:s uppfattning är att de postpolitiska målen tillsammans med den inledande paragrafen i nuvarande postlag väl täcker det behov som finns och avvisar utredningens förslag".
• SEKO avvisar bestämt alla funderingar på en upphandlingsmodell.
"Vid en upphandling kommer det att vara storstadsområdena som är intressanta för nya aktörer medan glesbygdsservicen tvingas på den nationella postoperatören. I och med att lönsamheten är tveksam, tror vi att intresset bland svenska företag skulle vara mycket begränsat. I stället befarar vi att de som möjligen skulle vara intresserade av att slå sig in på den svenska postmarknaden, främst är andra länders finansiellt starka nationella postföretag som vill bevaka sina positioner inför det förestående öppnandet av EU:s postmarknad.
Även ur ett personalpolitiskt perspektiv avvisar vi en sådan upphandlingsmodell eftersom den riskerar att uppmuntra en utveckling mot dumpning av löne- och anställningsvillkor."
• SEKO avvisar utredningens förslag om avskaffande av prisregleringen.
"Förbundet finner det lite märkligt att utredningen ens lägger ett sådant förslag, med tanke på att samtliga tillfrågade, utom forskaren Peter Andersson, har angett att man vill ha prisregleringen kvar men att det behövs justeringar i konstruktionen./.../
SEKO menar att prisregleringssystemet måste ses över. Enhetsportot bör vara kvar men prisregleringen måste garantera täckning för de kostnader som uppstår vid utförande av den samhällsomfattande tjänsten."
SEKO kommenterar också ägarfrågan i sitt remisvar. Utredningen lägger inget förslag i den frågan "men det är inte särskilt svårt att utläsa att man efterlyser förändringar i ägarstrukturen", kommenterar SEKO, samtidigt som förbundet kritiserar statens otydlighet i sin ägarroll. SEKO har i olika sammanhang krävt klarare samhällspolitiska mål för de statliga företagen.
• EU ska göra en utvärdering av postmarknaden 2006, innan man tar det avslutande steget mot fullständig omreglering 2009, då det sista av brevmonopolet ska förbjudas. SEKO framhåller i sitt remissyttrande att Sverige bör avvakta EU:s utvärdering innan man gör fler förändringar: "Sverige har redan varit "bäst i klassen" och det finns ingen anledning att springa iväg innan vi kan bedöma konsekvenserna fullt ut av det första steget".
Det man i det här sammanhanget kan efterlysa är att även SEKO borde våga ta det steg som Posten tagit, nämligen att ifrågasätta EU:s postdirektiv. Men då från en annan utgångspunkt än den Postens ledning valt! Omregleringspolitiken är åt h-e och det är hög tid att fackföreningsrörelsen sätter klackarna i backen.
Jan Åhman